Identificatie Organisatie Profiel Belgische onderwijsinstelling Referentienummer act-0000668 Achternaam / organisatienaam Instituut voor Kunstambachten, Antwerpen Geboortedatum / datum van oprichting 1926 Datum van overlijden / stopzetting 1987 Alternatieve naam De Vrije Academie De Vrije Akademie Hoger Instituut voor Kunstambachten Instituut voor Kunstambachten SAKIRA Stedelijke Academie voor Kunstambachten "Roger Avermaete" Vakschool voor Kunstambachten Nationaliteit Belgisch Biografie / organisatiegeschiedenis In 1926 richtte een groep vooruitstrevende Antwerpenaars, waaronder Roger Avermaete, De Vrije Academie op als remedie tegen het verval van de toegepaste kunsten of kunstambachten. De school wou onder andere het antwoord zijn op de zwakke vertegenwoordiging van België op de Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes in Parijs in 1925. In 1928 veranderde de naam in Vakschool voor Kunstambachten en in 1960 in Instituut voor Kunstambachten. In 1987 fuseerde de school met het stedelijke onderwijs tot de Stedelijke Academie voor Kunstambachten “Roger Avermaet”. Jos Leonard en Joris Minne gaven er les publiciteit en boekillustratie. De school kwam min of meer gelijktijdig tot stand met het Hoger Instituut voor Sierkunsten van Ter Kameren. De scholen waren concurrenten van elkaar, maar deelden ook een aantal docenten (bijv. Berthe Van Regemorter, Joris Minne). Bood voornamelijk avondonderwijs en werd aanvankelijk onder het technisch onderwijs gerekend, later onder het hoger secundair niveau, kunstonderwijs B1. Op 5 juli 1984 werd de vzw Instituut voor Kunstambachten officieel ontbonden. Is archiefvormer van Archief van Instituut voor Kunstambachten, bewaard door Letterenhuis Bronnen en literatuur Bronnen geïmporteerd uit ODIS: Informatie Letterenhuis Referenties in andere databanken ODIS http://www.odis.be/lnk/OR_48196 Gecontroleerde trefwoorden Beroepen of funties 19 - onderwijsorganisatie (organisatie) Disciplines Architectuur Vormgeving (algemeen) Gemeentes Antwerpen Vrije trefwoorden onderwijs architectuur vormgeving